Maak je eigen druk!

Maak je eigen druk!

Onlangs kocht ik een zeefdruk van Lucas van Hapert. Ik viel er als een blok voor. Een wonderlijk tafereel met een statige dame en eendjes die de zonsondergang tegemoet waggelen. Slechts één afbeelding die in mijn hoofd tot een veelvoud van avonturen wordt. En ik ben nieuwsgierig. Kan ik ook zoiets maken?

Bij toeval volgde er een uitnodiging van Smeltkrüs, of ik in haar atelier wilde leren zeefdrukken. Ja, maar natuurlijk! En zo kon het gebeuren dat ik op een zaterdagmiddag werd ingewijd in de wereld van zeefdrukken. And I’m hooked!

Het meeste werk zit in het overzetten van ontwerp naar zeefdrukraam (voornamelijk wacht- en droogtijd). Op het zeefdrukraam wordt emulsie aangebracht dat eerst moet drogen. Na een droogtijd van circa 20 minuten wordt het ontwerp op een glazen plaat gelegd. Het zeefdrukraam komt op het ontwerp te liggen en wordt afgedekt met een plaat en circa 8 minuten belicht in een donkere kamer (overigens kun je met de duur van belichting spelen). Na de belichtingsfase spoel je het zeefdrukraam af met water zodat je ontwerp zichtbaar wordt. Hierop volgt een droogperiode. Als het raam droog is kun je aan de slag!

Met slechts één ontwerp heb ik 16 zeefdrukken gemaakt variërend in kleur. Geen enkele druk is hetzelfde en daarmee is elke druk uniek. Love it! Nu eens kijken waar ik mijn werk ga ophangen.

 

 

 

 

 

Plaats een reactie